Spring naar inhoud

Lees gratis

februari 26, 2008

Gratis!Gratis is hot. Gratis is altijd al hot geweest. Flippo’s bij de chips, plakje worst bij de slager, Freebees bij de pomp. Mijn zoontje van 1,5 is er ook al gevoelig voor en weet precies dat hij bij de bakkerskraam een gratis koekie krijgt. Er zijn zelfs hele websites ingericht die (gratis) voor je bijhouden wat je waar gratis kunt krijgen.

Gratis is vandaag in het nieuws. Grote concerten kun je straks gratis volgen via Fabchannel. En de nieuwste trendbriefing van Trendwatching.com staat in het teken van Free Love, “Which is all about the ongoing rise of ‘free stuff’, and the brands already making the most it. Not to mention the millions of consumers who are happily getting into a free-for-all mindset.”
En er is meteen een slimme gratis actie aan gekoppeld: geef anderen op voor een abonnement op de gratis nieuwsbrief van Trendwatching en je maakt kans op een gratis MacBook Air. Slim! En hierbij dragen wij ook gratis bij aan het succes ervan.

 

Grokdotcommer Robert Gorell merkt terecht op dat we tegenwoordig verwachten dat we iets gratis krijgen: “It is evolutionary in the sense that we’ve come to expect some level of “free” something”. Soms komt betalen ook helemaal niet in je op. Muziek en de nieuwste films downloaden, waarom zou je er een cent aan uitgeven? Ik ben zelf van de Napster generatie en weet bijna niet beter. Daarnaast: online betalen voor een liedje klopt gevoelsmatig gewoon niet. Dat heeft Radiohead ook ondervonden met een actie die toch slim leek.

 

Gorell noemt in zijn artikel Long tail goeroe Chris Anderson. Die laatste genereert nu al (gratis) op een slimme manier publiciteit voor zijn aankomende boek FREE… De nieuwste Wired kun je gratis opvragen, in ruil voor je naam en @dres. Practice what you preach.

 

AH is ook weer slim bezig. Eerst de couponnetjesactie en nu weer de smurfen. Zij hebben het begrepen.

 

RapidSugar doet ook mee aan gratis. We plakken bijvoorbeeld gratis te doorlopen adviestests in verleidingscampagnes en organiseren gratis sessies in huis om kennis te delen met klanten en geïnteresseerden.

En waarom ook niet? Als je het goed doet levert gratis uiteindelijk geld op. Onze tip: houd je wel aan een paar voorwaarden.

  • Wees eerlijk en transparant, verstop geen informatie. Je valt toch door de mand als je het niet goed doet.
  • Je product moet goed zijn. De kans op mond tot mond reclame is vele malen groter. En mensen komen terug.
  • Je product moet echt gratis zijn. Niemand zit te wachten op een onverwachte rekening.

Dit artikel wordt je gratis aangeboden door @CountCount

 

About these ads
Eén reactie leave one →
  1. februari 26, 2008 11:31 am

    Interessant!

    Gratis is de perfecte trafficgenerator – interessant is natuurlijk de volgende vraag:

    Wat leidt tot een betere ROI, gratis of korting?

    Wie biedt?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers like this: