Skip to content

Top sites voor 2007. Waar staan ze met e-mail marketing?

december 6, 2007

Vandaag publiceerde Multiscope haar jaarlijkse onderzoekerresultaten voor de top sites. Google, Startpagina en Marketplaats staan onveranderd op de top drie. Voor de rest is te zien dat de social media sites zoals Hyves en Web-log.nl de top 20 aan het binnen dringen zijn. Leuk om te weten. Lees hier en hier meer over de lijst zelf.

Wat wij bij RapidSugar interessant vinden is te zien hoe men scoort op het inzetten van e-mail publishing of marketing. Twee opeenvolgende fases gebaseerd op waar het bedrijf staat met het toepassen van e-mail in hun informatie en marketing processen. Deze fasen zijn geïnspireerd op het Capability Maturity Model.

ecmm.png

De fase e-mail publishing houdt in dat je een of twee nieuwsbrieven redelijk ongedifferentieerd uitstuurt. Voornamelijk om te communiceren met eventueel een response doelstelling.

E-mail marketing houdt in dat je slim adressen verzameld (op elke pagina en zeker bij elk formulier) en dat je diverse campagnes hebt lopen die vaak meerdere interactieve stappen in een proces bevatten en fijn gesegmenteerd zijn. Gebaseerd op een e-mail strategie en met een visie voor de lange termijn. Inclusief server reputatie management. Doelstellingen zijn in deze e-mail marketing fase voornamelijk conversie en retentie gebaseerd.

Waar staat e-mail marketing bij de top sites voor 2007?
Hieronder onze resultaten. De lijst is eerst gesorteerd op e-mail ontwikkelingsfase en vervolgens op de Multiscope positie.

Positie

Website

E-mail ontwikkelingsfase

6

Postbank.nl

Marketing

11

Nl.bol.com

Marketing

17

Neck.nl

Marketing

4

Live.com

Publishing

5

Msn.com

Publishing

8

Hyves.nl

Publishing

13

Hotmail.com

Publishing

15

Planet.nl

Publishing

18

Msn.nl

Publishing

19

Kpn.com

Publishing

20

RTL.nl

Publishing

1

Google

Geen

2

Startpagina.nl

Geen

3

Marktplaats.nl

Geen

7

Nl.wikipedia.org

Geen

9

Detelefoongids.nl

Geen

10

Nu.nl

Geen

16

9292ov.nl

Geen

12

Zylomgames.com

Onbekend

14

Web-log.nl

Onbekend


De grote drie doen niet aan e-mailmarketing

Bij de Nederlandse top 20 sites voert e-mail publishing nog de boventoon. E-mail marketing gebaseerd op conversie en verleidingsmodellen gebeurt alleen bij Postbank, Bol.com en Neckermann. Opvallend is dat de top drie, Google, Startpagina en Marktplaats, aan geen enkele vorm van e-mail publishing of marketing doen.

Wat zegt deze korte analyse? Grote ‘succes’ sites doen niet of nauwelijks aan e-mail voor communicatie of marketing doeleinden. Aanname is dat ze het druk genoeg hebben met het goed houden van hun service of dienst voor hun doelgroep en gebruikers. Wellicht dat zij e-mail marketing zelfs nog niet nodig hebben in hun ontwikkelingsfase. Het zijn ‘destination’ sites. Sites waar je naar toegaat om iets te doen.

Concurrentiedruk helpt
Partijen die in een druk markt segment zitten zoals Bol en Neckermann zetten e-mail juist wel in. Voor hen zijn juist veel marketing middelen nodig om hun positie te handhaven en hun doelstellingen te behouden. Mooi voorbeeld hiervan is Bomvol van Bol met de diverse e-mail campagnes die er omheen ingezet worden. Postbank zit ook in de e-mail marketing fase, zij hebben naast de concurrentie druk het voordeel dat zij als bank een rijke database cultuur hebben. Dit versnelt en vereenvoudigd het inzetten van e-mail. Postbank is overigens klant van RapidSugar.

Genoeg werk voor RapidSugar
We weten we dat het invoeren van e-mailmarketing geen sinecure is. Een proces wat, zoals CMM zegt, stap voor stap doorlopen wordt. Het is daarom goed te zien dat er al drie partijen bezig zijn met e-mail marketing. En het is nog beter om te zien dat veel partijen bezig zijn met e-mail publishing. Dat is de eerste stap naar echte persoonlijk en interactieve communicatie. Goed voor de consument die minder ongevraagde reclame krijgt. En goed voor RapidSugar omdat het onze business is bedrijven daarmee verder te helpen.

In deze korte analyse houden we geen rekening met proces e-mails zoals bevestigingen en wachtwoord vergeten e-mails. De bepaling van marketing of publishing is gebaseerd op eigen kennis. Mocht je het beter weten dan horen we het graag in de comments.

2 reacties leave one →
  1. bartfussel permalink
    december 7, 2007 12:30 pm

    Interessant stuk. Volgens mij verstuurd marktplaats al wel echte e-mails die niet alleen proces gericht zijn. Vooral gericht op de “handelaren” die vaak en veel aanbieden en kopen.

  2. Jan-willem permalink
    december 19, 2007 12:21 pm

    Zeker een interessant stuk. Startpagina.nl heeft idd geen nieuwsbrief, maar voor haar dochterpagina’s is deze er wel. Daarbij krijg je een update mail wanneer er nieuwe content is over die rubriek. In mijn ogen juist een interessante toepassing van e-mail marketing. Daarnaast is mijn ogen e-mail marketing voor een aantal sites niet het meest interessante kanaal. Je hebt tenslotte nu.nl sneller in getikt dan dat je e-mail hebt geopend doorgeklikt etc. Voor kleinere content sites is e-mail juist een perfect instrument als traffic booster en content en doelgroep segmentatie is dan zeer interessant.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: