Skip to content

Als je met 1 e-mail je doel bereikt ligt je lat te laag

februari 6, 2008

Voornaamste redenen om geen reminders op te nemen in je e-mail campagne: gedoe (teveel moeite, moeilijk, geen tijd) en geld (het kost het meer dan één e-mail). ZONDE. Slimme reminders leveren fantastische resultaten op die beide tegenargumenten doen verbleken. Je kunt je conversie namelijk meer dan verdubbelen. We hebben meerdere cases voor je liggen. Hier alvast een:

Case (product en klant zijn niet relevant)

  1. De eerste e-mail is kort en bevat productuitleg met het aanbod. Link naar meer informatie en bestellen.
  2. Je krijgt een reminder als je niet naar informatie of bestellen doorklikt. Andere inhoud dan 1!
  3. Na bezoek aan informatiepagina zonder te bestellen krijg je een reminder die je verleid om naar de bestelpagina te gaan.
  4. Na bezoek aan de bestelpagina krijg je de volgende dag een reminder die je verleid om je bestelling af te maken.

We gaan in deze campagne niet in op verschillende persoonstypen en gedragingen (is wel heel interessant! Lees dit) maar maken wel gebruik van verschillende momenten in het koopproces.

Het idee

  • niet doorklikken in de eerste e-mail =/ desinteresse
  • informatiepagina bezoeken = interesse in aanbod
  • bestelpagina bezoeken = bestelintentie

Per item zijn er verschillende redenen om af te haken. Gebrek aan tijd, aanbod is niet duidelijk, weinig vertrouwen, urgentie ontbreekt, etc. Allemaal drempels die je per fase met een reminder kunt wegnemen door mensen op de juiste manier te verleiden. Zie ook dit.

Werkt het?
In deze case komt 65% van alle response uit de reminders. 30% uit de eerste reminder, 20% uit de tweede en 15% uit de laatste. Slechts 35% dus uit de eerste e-mail…

En nu?
Bekijk nog eens de resultaten van je laatste campagne en vraag jezelf af “Wat als ik in mijn laatste platte campagne toch een remindertje had gestopt?”.
Ja, dan zag je ROI er inderdaad anders uit…

Door: Ruben Zantingh-Bozic (@ZantinghBozic)

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: