Skip to content

Waar gaat het eigenlijk om bij Online Marketing?

maart 10, 2008

Band Visit
Een overpeinsing. Aanleiding is de film die ik gister zag, ‘The Band’s Visit’. Heerlijke film, over de waarde muziek, en over de allesoverstijgende kracht van de respectvolle menselijke dialoog.

Ergens in de film een prachtige quote: “Alles draait tegenwoordig om omzet, efficiency en resultaat…”. Uit de mond van de bedroefde orkestleider die het bestaan van zijn mooie fanfare orkest niet meer kon verkopen aan zijn meerdere.

En ja, ik zat vanochtend weer met een kop koffie achter mijn bureau. Klaar om de volgende effectieve, hyperconverterende campagne te gaan ontwerpen…en toen moest ik weer even aan de film van gisteren denken.

Want ja, het grote voordeel van Online Marketing is meetbaarheid, precies kunnen zien wat je verdient en uit je campagne haalt. Conversie. En ja, het grote nadeel van Online Marketing is meetbaarheid, want je gaat sturen op al die geweldige zaken die je kunt meten. Maar stuur je dan wel op de juiste parameters? Gaat het stiekem niet om de emotionele beleving die een consument bij een merk heeft? Gaat het stiekem niet om een waardevolle relatie, op lange termijn?

En dat zijn nou juist de zaken die moeilijk, heel moeilijk te meten zijn. In kwantitatieve zin kom ik ze ook niet tegen bij de gemiddelde briefing.

Mooi streven voor 2008. Inzicht krijgen in de dynamica rondom waardevolle relaties. In het Online domein.

Kom later eens terug, dan vertel ik je hoe ver ik ben gekomen….

<By Marco Ophof>

4 reacties leave one →
  1. maart 10, 2008 1:41 pm

    Mooie brainwave Marco!
    Doet me denken aan de aloude discussie over de definitie van kwaliteit.
    Wat maakt dat mensen iets een goed product vinden?
    Zo goed dat ze er meer voor over hebben?
    Hoeveel meer?

  2. Lens-FitzGerald permalink
    maart 10, 2008 1:59 pm

    Mooie gedachtes.

    Volgens mij heeft het met Authenticiteit te maken. Zie de case in de HBR van David Weinberger: http://harvardbusinessonline.hbsp.harvard.edu/hbsp/hbr/articles/article.jsp?OPERATION_TYPE=CHECK_COOKIE&referer=/hbsp/hbr/articles/article.jsp&productId=R0803A&TRUE=TRUE&reason=freeContent&FALSE=FALSE&ml_subscriber=true&_requestid=87214&ml_action=get-article&ml_issueid=BR0803&articleID=R0803A&pageNumber=1

    Tja Marketing of Authenticiteit? Hoe doe je dat in een relatie met een bedrijf? Want een bedrijf is geen persoon. Zie de discussie op HBR.

    Op de VRM mailing list wordt ook een relevante discussie gevoerd. Wat zijn de funderingen van de relatie van een individu en een ‘vendor’.

    Tot zo ver hebben we:
    – waarde en prijs (wat krijg je en wat wil je)
    – je sociale context (social graph, wat zeggen en adviseren je vrienden)
    – verschil tussen mensen (het Waiting for yr cat to bark verhaal, minimaal twee soorten mensen: emotioneel en logisch)

    Een laatste punt die ik toevoeg is dat van de Ervarings Economie. Zie ook het boek van Joe Pine:
    http://books.google.nl/books?id=5hs-tyRrSXMC&dq=experience+economy&pg=PP1&ots=IIi2ZAhLm9&sig=7IlSiV_BK3qRo-J3Iy9nPTXIky8&hl=en&prev=http://www.google.nl/search?q=experience+economy&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&sa=X&oi=print&ct=title&cad=one-book-with-thumbnail
    Het gaat om de ervaring, niet alleen hoe je er komt en wat je krijgt. Het gaat om je beleving. Alleen kunnen we dat nog te moeilijk meten (jou punt).

    Laat staan dat het merendeel van het bedrijfsleven echt mindfull vanuit de individu de door dat bedrijf geinitieerde beleving kan observeren.

  3. Lens-FitzGerald permalink
    maart 10, 2008 2:07 pm

    en nog eentje dan…The Cluetrain Manifesto, Markets are conversations… heb je em al gelezen Marco?

    http://www.cluetrain.com/book/

  4. marcoophof permalink*
    maart 10, 2008 3:26 pm

    Haha! Cluetrain gaat mee op mijn Madeira reis!😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: