Skip to content

Jongerenmarketing: snel geld of lange weg?

juni 3, 2008

KidsmarketingOverval
Afgelopen weekend liep ik met een volle kar een Hoogvliet bij mij in de buurt uit. Net na de schuifdeuren stond een handvol jongens van een jaar of 10 in ME formatie opgesteld. De dapperste sprak mij brutaal aan. “Meneer, spaart u feestbeesten? Mag ik ze hebben?” “Sorry jongens, ik heb geen beesten”.

De een-na-dapperste was niet overtuigd en leunde over de rand van mijn karretje. “Kijk, daar is de kassabon!”. Voordat hij een greep in mijn volle tas kon doen had ik hem gestopt. Bij mij viel niets te halen. Dat snapten de jongens snel genoeg. Omdat het volgende slachtoffer zich al aandiende lieten ze me gaan.

Feest Beesten?
Hoogvliet is 40 geworden en heeft een actie lopen waarbij je bij elke € 15,- aan boodschappen een muntje krijgt. Met twee muntjes mag je grabbelen naar een Feest Beest: “vrolijke sleutelhangers in de vorm van dierenkoppen met geluid”. Er zijn 16 verschillende beesten met makkelijke namen zoals Edward Eend, Arie Aap en Casper Kat.

Rage
FeestbeestVolgens Hoogvliet zelf zijn ze “een enorme rage”. En dat lijkt te kloppen. Er is een levendige (ruil)handel via Marktplaats en misiknog.nl, volksstammen Hyven erover en ook op forums waar je het in eerste instantie niet verwacht wordt er over gepost.

Slimme actie?
Ja, voor een deel wel. Dat je kinderen zover krijgt hun ouders naar je winkel te laten komen, online over je te praten, je merk te verdedigen en bijna letterlijk voor je incentive te vechten is geweldig. En gratis publiciteit.
Maar hoe lang duurt het voordat ze naar de volgende hype overstappen en papa en mama vragen ergens anders te gaan winkelen? Nog niet zo lang geleden werd ik op een zelfde manier buiten de Albert Heijn belaagd voor smurfen. En binnenkort weer ergens anders voor iets anders. Alleen al rond het EK zijn er meer dan genoeg inhakers. Super de Boer doet het bijvoorbeeld zo.

Jongerenmarketing: snel geld of lange weg?
“Marketing gericht op kinderen kan een stuk ethischer en meer aangepast aan deze tijd. Je moet je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan de ontwikkeling van de jeugd.” stelt fris gestart kindermarketing Bureau Ranja op haar website.
Liever een gezonde lange termijn relatie dus. Maar wat is nu het lange termijn effect van zo’n actie als deze? Ís er wel een lange termijn effect?

Draagt een spaaractie bij aan de ontwikkeling van de jeugd?
Veel verder dan hebzucht en shophoppen kom ik nu in ieder geval niet…

Ik ben benieuwd naar jouw mening over jongerenmarketing.

Ruben Zantingh-Bozic (@CountCount)

One Comment leave one →
  1. Mischa permalink
    juni 5, 2008 8:31 am

    Andere vorm van ‘jongeren’ marketing, In-Game ads, lijkt te werken:

    http://kotaku.com/5012442/massive-in+game-ads-successful-and-gamers-love-em

    “…Massive’s study seems to show gamers don’t mind being influenced: 70 percent of gamers said the ads enhanced realism, fit the games they appeared in (universally sports games, except for the ads in Rainbow Six: Vegas) and that the ads “looked cool.””

    “…and found the ads are having an effect, showing significant percentage increases in brand recognition when compared to those who didn’t see the in-game ads.”

    Ook Sony ziet heil in dynamic in-game ads:

    http://www.forbes.com/technology/2008/06/04/sony-iga-ingame-tech-ebiz-cx_mji_0603sony.html

    “In-game advertising is still in its early stages, generating a modest $54 million in sales in 2006, however, technology research firm Parks Associates estimates it could grow to an $800 million market by 2012.”

Geef een reactie

