Skip to content

Je mobiel als winkelhulp

augustus 20, 2008

Zojuist een interessant artikel gelezen over mobiel internet op de winkelvloer. Uit onderzoek van BT blijkt dat “één op de drie respondenten haar smartphone op de fysieke winkelvloer heeft gebruikt om prijzen te vergelijken of reviews te lezen”.

Logisch
Voor iedereen die zich een beetje met mobiel internet bezighoudt is dat natuurlijk niet echt een verrassing. Ik vermoed echter wel dat het tegenovergestelde het geval is voor veel winkeliers. Logisch natuurlijk dat winkels er dan ook helemaal niet op zijn ingericht.

Onafhankelijke mening telt zwaarder
Fervent filmliefhebber die ik ben, sta ik regelmatig voor de schappen van Mediamarkt en Free Record Shop voor nieuwe DVD’s. Als ik twijfel over de kwaliteit van een film dan surf ik mobiel snel naar IMDB en kijk of de massa de film een beetje kan waarderen. Want ja, ik vind de mening van duizenden IMDB bezoekers belangrijker dan de mening van de dames en heren van de winkelketens. En ik ben niet de enige, daarom doen sites zoals kieskeurig.nl en tweakers.net het ook zo goed.

Gratis tip voor Mediamarkt en Free Record Shop
De quick fix voor offline winkeliers zit hem in anders denken en het anders aanbieden van hun waren. De online wereld is niet meer weg te denken. Sluit er dan ook niet je ogen voor. IMDB in dit geval is een instituut op het gebied van film. Waarom wordt dat niet ingezet in Mediamarkt? Maak een groot apart schap en zet de beste 25 films uit IMDB’s Top 250 movies bij elkaar (mits al uitgebracht natuurlijk). En zet er dan ook gewoon bij dat het de 25 beste films uit IMDB’s Top 250 zijn, gekozen door bezoekers. Daarmee boor je voor films als Shichinin no samurai en 12 Angry Men ook weer hele nieuwe doelgroepen aan. Los daarvan, ga in de gemiddelde winkel maar eens een minder bekende klassieker zoeken. Zet je stopwatch aan en veel succes…

Winkels moeten mobiel
Wat absoluut gaat (moet) komen zijn mobiele applicaties of websites gemaakt door winkelketens zelf. Hiermee helpen ze hun bezoek interactief aan het product van hun keuze. De plattegronden die bijvoorbeeld in Bijenkorf en V&D hangen zijn niet specifiek genoeg. Want waar moet je dat ene shirt zoeken als je eenmaal bij Herenkleding bent beland? Zijn zoekcomputers op de winkelvloer dan een oplossing? Die van Mediamarkt gaan niet veel verder dan “titel beschikbaar”. Maar waar je de titel dan kunt vinden is vaak een raadsel. En probeer op een zaterdagmiddag in de Gamma maar eens een medewerker te vinden die met je mee wil lopen naar pad 35 voor speciale RVS duimspijkers.

Anders denken
Ja, het vraagt een hele andere manier van denken en klanten inzicht geven in al je producten. En je moet alles actief gaan bijhouden. Maar beste winkelier, heb je niet nu al een systeem waarmee je medewerkers kunnen opzoeken of iets op voorraad is en waar het dan moet staan? Onsluit het dan ook voor klanten. En niet op een ‘grote logge website’. Doe het simpel en doe het mobiel! En idealiter met GPS integratie. Zie je het voor je: de TomTom Shopper op je mobiel? “Bij het volgende gangpad rechts afslaan. Houd bij zuivel links aan. Bestemming broccoli bereikt”.

Anders doen
Ook de rol van verkopers in een winkel gaat veranderen. “Ik heb hem zelf ook, prima product!” klinkt toch minder overtuigend als je klant op hetzelfde moment op haar scherm kan zien “5.387 gebruikers hebben dit product beoordeeld en geven het gemiddeld een 4,3”. En wat doe je als je klant ziet dat de elektronicazaak verderop in de straat € 25,- minder vraagt dan jij voor exact hetzelfde product?
Ik denk dat het menselijke aspect hier het verschil gaat maken. Gunnen en gegund worden. Want een gesprek aangaan, service bieden en onderhandelen over de prijs, dat is met een mobieltje toch lastiger. Zijn jij en je collega’s in staat het te winnen op basis van persoonlijkheid?

De volgende stap
Na de mobiele plattegronden – of misschien wel tegelijkertijd – komen reviews van andere klanten. “RVS duimspijkers zijn binnenshuis niet nodig, gebruik gewoon verzinkte. Stuk goedkoper” of “Doe eens bloemkool in je soep in plaats van broccoli”. Gewoon op de winkelvloer op te vragen. Daar waar je de informatie echt nodig hebt. Want wie heeft er nog uren de tijd om alle schappen na te lopen in de supermarkt of bouwmarkt? Je wilt datgene wat je zoekt nu hebben en zonder al teveel gedoe.

Intelligentie
Doe het echt slim en vraag of je gebruikers hun zoekopdrachten willen opslaan. Dan kunnen ze de volgende keer dat ze duimspijkers zoeken en ontdekken dat jij je winkelvloer anders hebt ingedeeld toch snel vinden wat ze zoeken. Het geeft jou ook de mogelijkheid om profielen aan te leggen en mensen op voorhand al te helpen. “Mensen die op zoek zijn naar duimspijkers kopen vaak ook …”. En je kunt winkelroutes gaan analyseren zonder er heel veel voor te doen. Misschien meteen een mooie aanleiding om je winkelvloer anders te gaan indelen?

Kortom
Binnenkort heeft iedereen betaalbaar internet op haar/zijn mobiel. De mogelijkheden zijn daarmee eindeloos. En de verwachtingen van klanten ook. Maar er moet wel iemand opstaan die wil pioneren. Die dit soort dingen echt wil gaan doen.

Ik houd me aanbevolen om te sparren. Wie biedt?

Ruben Zantingh-Bozic

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: