Skip to content

Nieuwsbrieven lezen op je mobiel!

september 12, 2008
Gmail op je mobiel

Gmail op je mobiel

Geloof me, dat wil je niet. Echt niet. Je wordt er namelijk helemaal niet vrolijk van!

Ik weet het, het zit wat genuanceerder in elkaar. Laat ik mijn mening wat toelichten.

Het begon allemaal vanochtend. Ik gunde mijzelf even een half uurtje, om wat te puzzelen, nieuwe ‘dingetjes’ uit te zoeken. En ik moest denken aan de vraag die we steeds van onze klanten krijgen: “Kunnen jullie onze nieuwsbrief ook geschikt maken voor mobiel?”. Om eerlijk te zijn, ik heb het altijd een beetje vreemde vraag gevonden. Want een mobiele telefoon heeft toch echt een andere functie binnen het scala aan persoonlijke digtale middelen. Natuurlijk, innovaties op het mobiele vlak gaan erg hard, mede door de snelle ontwikkelingen op het gebied van hardware technologie. Gartner voorspelt in een recent rapport dat in het jaar 2012 (klinkt ver weg, maar het is slechts over enkele jaren…) van alle verkochte telefoons 65% een smartphone is. Voor de gemiddelde consument is daarbij een smartphone soort-van synoniem met de Apple iPhone. Goed gedaan Apple.

Maar goed, even terug naar vanochtend. Ik heb dus een Nokia ExpressMusic 5610 telefoon. Op dit moment de mainstream telefoon, 85% van de mensen krijgt een soortgelijk ding. Nothing special, wel umts en een mobiele app zoals de NOS die heeft doet het geweldig op de Nokia. Verder is het websurfen via de standaard geïnstalleerde Opera mini browser niet echt een pretje. Want ja, teveel sites zijn absoluut nog niet klaar voor mobiel. Zo blijkt. Het grappige is dat er nu gesproken wordt over mobiele versies van websites, en dat dat handig is voor de consument. Wrong! Als consument zit ik helemaal niet te wachten op nog weer een ander adres. Ik wil gewoon dat mijn ‘scherm’ wordt herkend en dat de website zorgt voor een goede display van content, afgestemd op de situatie van de ontvanger. Apple heeft dat goed begrepen, de iPhone is dan ook een mini-Mac met een volwaardige webbrowser (Safari), een volwaardig OS (OSX) en een handige user interface om in- en uit te zoomen op een pagina. Dat is de toekomst.

En hoe zit het dan met het lezen van een ‘rich e-mail’ zoals een gemiddelde HTML-nieuwsbrief op mijn kleine Nokia 5610? In het kort: bespaar je de moeite, want je begint aan een treurige tocht door een jungle van gekunstelde technologische kronkels met als eindresultaat een ervaring die lijkt op het WWW anno 1994 (voor diegenen die dat hebben meegemaakt). En dan nog een tikkie erger. Ik was nog even benieuwd naar de mobiele app van Gmail, maar mijn Nokia weigerde structureel elke vorm van medewerking bij een poging tot installatie. Dus dan maar gewoon via de Opera mini browser.

Maar goed, in alle eerlijkheid: zolang je niet verder gaat dan korte, krachtige tekstgebaseerde e-mails is er eigenlijk niets aan de hand. SMS, maar dan anders.

Dus wat moet je als groot bedrijf nu met je nieuwsbrieven? Gewoon lekker doorgaan, en versturen naar je consumenten. Maar probeer ze niet ook nog eens leesbaar te maken op een scherm wat nog niet eens 5% zo groot is als een gemiddelde lcd monitor.

Doe dit:

  • Denk na over handige en waardevolle applicaties waar de consument echt wat aan heeft (zoals de NOS app); in de context van de (commerciele) relatie.  Bekijk ter inspiratie dan zeker ook de presentatie van Doc Searls over VRM tijdens MoMo#6!
  • Onderzoek de behoeften van je klant als het gaat om informatie op mobiele schermen; en zet deze om in een innovatievisie richting 2011/2012. Denk hierbij vooral aan de uniciteit van het ‘mobieltje’: het meest persoonlijke apparaat waarbij de fysica (lokatie, tijd) een bepalende rol speelt (populaire mobiele sites zijn natuurlijk BuienRadar.nl, Ov9292.nl en Nu.nl). En hou er rekening mee dat we nu in een overgangsfase zitten van ‘freubelen’ naar volwaardig internet op je mobiel, lees: een 100% webbrowser en een 100% rich e-mail client. Kijk naar de iPhone en je weet wat ik bedoel.
    Gebruik bij specifieke interactieve communicatie oplossingen voor mobiel het RapidSugar Mobile Value model waarbij waarde wordt opgebouwd uit Fysica (tijd, lokatie) – de Boodschap (zowel in copy als beeld) en de mate van het Persoonlijke karakter (aansluiting op profiel klant).
  • Werk deze visie uit in een e-contactstrategie waarbij alle persoonlijke digitale relatiemiddelen met elkaar in balans – en op de juiste wijze complementair – aan elkaar zijn. Denk klantcentraal vanuit behoefte en waarde.

Op naar 2012!

Marco

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: