Skip to content

VRM event groot succes

november 21, 2008

Gisteren werd in het Regardz Event Center in het Olympisch Stadion in Amsterdam het eerste (gratis) Nederlandse VRM event gehouden. De organisatie lag in handen van iChoosr, SPRXmobile, Rebelic en RapidSugar.

“Wij geloven dat de tijd rijp is dat de individu in controle kan zijn en dat bedrijven daarvan beter worden. Daarom lanceren wij op 20 november het VRMevent in Amsterdam.”
Met bovenstaande tekst startte 31 oktober de eerste blogpost op www.vrmevent.nl. Krap een maand voor het event zelf dus. Er is heel veel geregeld in weinig tijd. Gelukkig ging dat niet ten koste van het programma. Zeer gevarieerde sprekers waarvan twee zelfs ingevolgen: uit Amerika werd Doc Searls (project VRM van Harvard University) gehaald, uit Engeland James Patterson van Plebble. De rest van de sprekers bestond uit Bart Stevens van iChoosr, Luuk Boonstra van Beabo en onze eigen Naos Wilbrink.


Samenvatting event

Het event was zeer geslaagd. Goede opkomst, goede sprekers, heel actief publiek, en veel tevreden reacties achteraf van zowel sprekers als bezoekers. Absoluut voor herhaling vatbaar! Doc heeft in ieder geval al (op video) aangegeven zeker terug te komen voor de volgende editie. Conclusie van de dag uit de afsluitende paneldiscussie: VRM is nog geen keihard feit,maar het is wel onontkoombaar.


Uitgebreid verhaal

De opkomst was met een kleine 60 mensen erg goed. Er moesten zelfs stoelen bij in de zaal. (De volledige lijst van ingeschreven is te hier zien).

In de zaal zitten opvallend veel twitteraars die actief een backchannel vullen met de tag #vrmevent. Nuttig voor de thuisblijvers, maar ook voor Doc Searls en James Patterson. Via Engelse tweets kunnen zij delen van de presentaties van de Nederlandse sprekers mee krijgen.


VRM Framework

Naos Wilbrink trapt af en schetst het framework van VRM. Hij stelt de prikkelende vraag “Wie is de eigenaar van klantdata? Een bedrijf of de klant zelf?” De stemming zit er meteen goed in, want de discussies barsten los. Volgens VRM ideologie is de klant de baas. Wetgeving in Nederland nuanceert dat. Hier is een klant niet eigenaar van zijn eigen data bij een bedrijf, maar heeft hij wel het recht om deze in te zien.
“De verhouding is nu dat bedrijven de macht hebben. VRM is bedoeld om mensen te empoweren ten opzichte van bedrijven”. Bedrijven die zich nu al actief met VRM bezig houden zijn R-button, Higgins project, The Mine Project, Microsoft en Google.


Beabo

Luuk Boonstra van Beabo neemt het stokje over. Beabo – BEste AanBOd – wil de klant weer koning maken. Dat wat zij doet veel wegheeft van VRM, wist Luuk tot twee weken voor het event nog niet. Op Beabo kun je een “gezocht” advertentie plaatsen. Hierop kan iedereen reageren. Degene die je het beste aanbod doet wint. Beabo lijkt vooral geschikt voor een vraag markt, maar minder voor een aanbod markt (denk aan een iPhone). Op dit moment is Beabo nog geen groot succes, dat ligt voor het grootste deel aan gebrek aan naamsbekendheid.
Vanuit het publiek wort het idee geopperd om Beabo de rol te laten vervullen van automatische koppelaar tussen aanbiedingen van bedrijven en de mensen die een advertentie plaatsen.


iChoosr

Bart Stevens van iChoosr is de derde spreker. Bart poneert de stelling dat E-commerce = Capitalism, VRM = Socialism 2.0 (door mensen uit het publiek wordt dit later omgebogen naar VRM = customer centricity = capitalism 2.0). iChoosr bundelt een behoefte die bij meerdere mensen leeft en start dan een groepsaankoopproces. Zo kun je flinke prijsvoordelen behalen. Het voorbeeld dat wordt aangehaald is dat van stookolie. In totaal is dankzij iChoosr sinds 1 september ’08 € 250.789 voor klanten bespaard op stookolie. Het verdienmodel is zo opgebouwd dat aanbieders een fee betalen, voor consumenten is het gratis.
Aanbieders voelen zich wel bedreigd door een initiatief als iChoosr. Ze hebben een rechtszaak aangespannen om iChoosr te stoppen. Zonder succes, laatstgenoemde heeft de zaak gewonnen.


Plebble


Voor de break is James Patterson van Plebble aan zet. Hij beweert dat iedereen al een VRM tool in “handen” heeft: je brein. Vervolgens vertelt hij over het ontstaan van VRM. Oude ambachtsheren kenden de klant bij naam en toenaam en wisten wat die wilde. Na eeuwen van schaalvergroting op schaalvergroting is die kennis bij veel bedrijven verdwenen en is behoefte ontstaan aan VRM. Het verschil tussen de bakker die je kent en het supermarktpersoneel wat je niet kent.
Plebble noemt zichzelf een “true e-mocracy”. Op de site kun je bedrijven beoordelen met een cijfer van -5 tot 5 of kijken hoe bedrijven waar je mee in zee wilt gaan beoordeeld worden. Per bedrijf is te zien hoe zij scoorden in de afgelopen 6 maanden. De rating wordt opgemaakt uit serviceniveau en value for money, waarbij serviceniveau het zwaarst weegt. Uit het publiek komt de vraag of er niet alleen maar negatieve kritieken worden gegeven omdat mensen juist slechte ervaringen willen delen. Het tegendeel blijkt waar. Mensen geven graag aan waar ze positief over zin, om aan te geven dat ze een goede keuze hebben gemaakt. Het ontlenen van je identiteit aan een merk of bedrijf, zoals het bijvoorbeeld bij Hyves mogelijk is om merken aan je profiel te koppelen, kan ook een rol spelen.

James vertelde me tijdens de break dat het verdienmodel voor Plebble zit in de volgende punten:

  • bedrijven kunnen een uitgebreid profiel van hun rating opvragen met veel meer informatie dan op de site is te vinden

  • ditzelfde profiel kan ook per regio worden uitgesplitst om specifiek te zien hoe mensen in bijvoorbeeld London over je denken

  • bedrijven hebben de mogelijkheid om een zeer positieve promotor te benaderen en in te zetten als ambassadeur

Daarnaast maakt Plebble ook gebruik van affiliate links die je doorverwijzen naar de website van het bedrijf in kwestie. Dit gebeurt nog niet op grote schaal.


Werkspot

Na de break is Joost Gielen van Werkspot aan de beurt. Werkspot.nl is gratis voor mensen die op zoek zijn naar een klusjesman, laatstgenoemden betalen een bedrag om zich te mogen aanbieden. Het overgrote deel van de klusjesmannen is zelfstandig. Werkspot wordt veelal gebruikt om gaten in de planning op te vullen, maar het komt ook voor dat het iemand dit gebruikt als enige bron voor werk. Sinds september 2007 zijn 20.000 klussen behandeld. Gemiddelde doorlooptijd van een aanvraag is 10 dagen.

Wat voor alle VRM (en web2.0) toepassingen geldt, geldt ook hier: het is moeilijk om de reviews die mensen geven te controleren op echtheid.


The Godfather of VRM


Als laatste is Doc Searls, “the Godfather of VRM”, aan de beurt. Doc legt de oorsprong van de kreet VRM uit en zegt er niet blij mee te zijn (hier te zien in een qik video van Yuri van Geest). Hij plaatst de stelling “a free customer is more valuable than a captive one”, de basisgedachte van VRM vanuit bedrijven gezien. En stelt de vraag “If you’re wearing clothes and you look like you have a wallet, a clothingstore welcomes you. Why can’t this work online too?” Doc beweert ook dat bedrijven nu geld laten liggen door niet te luisteren naar wat klanten echt willen (MLOTT: Money Left On The Table). Verder heeft Doc het over webradio in Amerika die nu al een revolutie veroorzaakt. De muziekindustrie is dadelijk aan de beurt.


Paneldiscussie

Het event sluit af met een panel onder leiding van Sander van der Blonk van RapidSugar. Panelleden zijn de eerdere sprekers, aangevuld met Maarten van der Most van Microsoft. Er wordt over en weer gedscussieerd over het nut van VRM en de rol van VRM in bijvoorbeeld gezondheidszorg. De belangrijkste en afsluitende vraag: “is VRM feit of fictie?” Conclusie waar de meerderheid zich in kan vinden:

VRM is nog geen keihard feit, maar het is wel onontkoombaar.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: