Skip to content

2009, op weg naar nieuw vertrouwen

januari 15, 2009

Laat ik de vrijheid nemen om een beschouwing te geven op 2009. Zie het als een vervolg op de ‘zaadjes’ die geplant zijn tijdens onze 5e RapidSugar Klantendag, afgelopen maandag (12 jan 2009) te Panama Amsterdam.

2009 is na het turbulente en hectische 2008 het jaar van de ‘terugkeer naar de essentie’. Weg met alle overbodigheid, weg met alles wat we eigenlijk niet willen, weg met alles wat we eigenlijk niet kunnen. Terug naar dat wat we echt belangrijk vinden, wat we echt leuk vinden, naar de essentie.

Tijdens mijn Klantendag presentatie vroeg ik aan het publiek wie er een relatie heeft die nooit kapot kan…. En een aantal staken, een beetje voorzichtig, een hand op. De vraag was vervolgens waarom de relatie in kwestie zo sterk is. Twee woorden werden herhaaldelijk genoemd: ‘vertrouwen‘ en ‘praten‘. Logisch, ja. Maar soms vergeten we – in de hectiek en de drukte van het dagelijkse leven – waar het dus om gaat. De twee woorden zijn natuurlijk aan elkaar verbonden…door te blijven praten ontstaat vertrouwen….en als er vertrouwen is praat je meer met elkaar.

Laat ik nu de brug slaan naar online campagnes. De gelijkwaardige dialoog (praten) leidt logischerwijs tot meer vertrouwen. Tot nieuw vertrouwen.

maxime-twitterHet beste voorbeeld vind ik het Twitteren van Maxime Verhagen. In de leuke reportage van Een Vandaag over Twitter komt heel mooi naar voren wat het gevolg is van de gelijkwaardige dialoog, ofwel Maxime Verhagen die in gesprek is met anderen in de Twitter-kroeg….het leidt tot nieuw vertrouwen in de politiek. Hulde voor Maxime, hij treed naar voren als pionier in de ‘nieuwe politiek’, de politiek van de open dialoog met het volk. Mede mogelijk gemaakt door het web. (Obama was overigens de echte politieke pionier op Twitter…)

Aldus! Nieuw vertrouwen door gelijkwaardige dialoog.

Wat betekent dit voor jou? Als online marketeer? Denk na. Denk goed na. Over de middelen die je gaat inzetten, gaat ontwerpen, gaat realiseren…om de gelijkwaardige dialoog vorm te geven. Ga je je persoonlijk manifesteren op Twitter? Ga je dialogische (fun)tools inzetten op Hyves of Facebook? Ontwikkel je dialogische apps voor de iPhone 3G? Zoek de vorm die bij je past. En organiseer je voor het nieuwe vertrouwen.
Succes in 2009!

Marco Ophof
RapidSugar Strategy

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: