Skip to content

Free Record Shop en de enorme gevolgen van een enkel dataveldfoutje…

mei 14, 2009

Soms heb je dat, dat je denkt, “Ik doe eens gek, ik bestel twee dvd-boxen bij een voor mij nog onbeproefde webwinkel!”. En zo ging het die dag, dat ik bij de webshop van de Free Record Shop een bestelling deed. Natuurlijk, ik ken de Free Record Shop wel. Vooral van ‘vroeger’, de tijd dat je nog meerdere keren in de week in de fysieke winkel te vinden was, om nieuwe cd’s te luisteren. En er af en toe eentje te kopen.

De wereld is anders nu. Als je nog cd’s koopt heb je of geld teveel, of je bent – zoals ik – iemand die de beste geluidskwaliteit wil en het leuk vindt om iets in handen te hebben. Noem het een uitstervend soort, ik voel me er nog prima bij (en dan te bedenken dat ik zelfs mensen ken die 20 euro betalen voor een LangspeelPlaat!).

Goed, terug naar de Free Record Shop. De merknaam heb ik altijd apart gevonden, want in de Free Record Shop is er helemaal niets ‘Free’. Het alitereert lekker, dat wel.

Ik zocht een box van Lost Seizoen 1. Om kado te geven aan een dierbaar iemand. En bij FRS.nl was deze het goedkoopste, 30 euro. Ok prijs. Heb er ook nog de box Heroes, Seizoen 1 bij gedaan. Want die was ook prima geprijsd, en werd onlangs getipt op deze serie (en geen zin om de hele boel te downloaden). Nog even twijfel, want ik vind de website van FreeRecordShop door zijn donkere uitstraling wel luguber overkomen. Alsof je een winkel zonder verlichting binnenloopt, met in een subtiel verlicht hoekje een schuchtere verkoper die hijgend en puffend op je af komt stommelen. Maar gelukkig, rechts in een kader de waarborg voor kwaliteit, het logo van Thuiswinkel.org. En dat logo trok me over de streep, natuurlijk, het ultieme symbool voor webwinkelkwaliteit!

Ok, snel afrekenen nu. Accountje aanmaken, adresgegevens invullen. Meteen blij, want FRS.nl biedt een volledige keuze aan verzendmogelijkheden (zie screencap!). Thuis bezorgen, op het werk, als kado, of zelfs afhalen bij een filiaal. Top! Ik klik ‘op het werk bezorgen’ aan en vul met enthousiasme de adresgegevens in, incluis de bedrijfsnaam. Is noodzakelijk, want op ons bedrijfsadres zijn meerdere bedrijven gevestigd. Volgende stap, betalen via iDeal. Twee minuten later was ik klaar, inclusief bevestigingsmail. We schrijven maandag 4 mei.

frs adresgegevens

Inmiddels is het donderdag 14 mei. En ik heb de bestelling nog steeds niet binnen. Waar ging het fout? Na vier keer bellen met klantenservice, en na meerdere e-mailpogingen met het ‘ordercenter’ weet ik het. Het veldje ‘Bedrijfsnaam’ was niet op de adressticker terecht gekomen. Ai, ai, ai, ai. Het mooie logo van Thuiswinkel Waarborg verloor ineens met grote spoed zijn glans. Wat een enorme blunder, voor een merk als ‘Free Record Shop’.

Of ik nog een bestelling zou plaatsen bij FRS.nl? In eerlijkheid, NEE. Nooit meer. Want mijn bestelling was een kado’tje, om afgelopen weekend te overhandigen. En nu kwam ik niet verder dan een bos bloemen en een wat sneue aankondiging. Van ‘iets’ wat er nog aankomt. Pijnlijk.

Volgende keer ‘gewoon’ weer via Bol.com of NLStore.nl, zij lieten me nooit in de steek. En voor lekkere wijnen en exclusieve producten ga ik graag naar de NRC Webwinkel, NRCExtra.nl.

Vrijblijvend doch dwingend geef ik de Free Record Shop nog graag wat tips:

  • zorg voor snelle en transparante communicatie over de bestelling, met name als er iets niet goed gaat (zo kon ik bijv. de order niet volgen, Amazon.com laat zien hoe het moet, met hooggedetailleerde ordertracking waar je echt blij van wordt!);
  • zorg voor helderheid over de snelheid van levering (voor 17.00 uur besteld, morgen in huis) – nu was dit volledig onduidelijk voor me;
  • zorg dat je een probleem heel snel en klantvriendelijk oplost, en bevestig beloftes via e-mail – bij FRS heb ik een aantal keer moeten nabellen om te vragen hoe het er ‘vandaag voor stond’;
  • vervang het zwart op de site door wit, dit geeft rust, helderheid en vertrouwen. Zwart is de ‘kleur’ van somberheid, ernst, distantie en van de duisternis – voor sommigen aantrekkelijk als stijlkenmerk, maar als webwinkelachtergrond?

Ach, het is allemaal niet zo moeilijk. Met een vleugje klantvriendelijkheid, transparantie en boerenverstand kom je best ver. Waarschijnlijk waren dat de ingredienten die Amazon.com oprichter Jeff Bezos in zijn bloed had toen hij zijn ‘shop’ begon vanuit een garagebox in 1994.

Happy Shopping!

Marco Ophof

4 reacties leave one →
  1. Hidde permalink
    mei 14, 2009 9:51 am

    Juist door het lugubere design heb ik daar nooit een bestelling gedaan! Bol.com daarentegen oogt rustiger. Heb daar best veel besteld en word altijd netjes en optijd afgeleverd.

    “Noem het een uitstervend soort, ik voel me er nog prima bij (en dan te bedenken dat ik zelfs mensen ken die 20 euro betalen voor een LangspeelPlaat!).”

    Ik ben zo`n persoon en ik kan je vertellen dat de nieuwe platen die uitkomen, die kosten echt geen 20 euro hoor! Je bent zo`n 8 a 9 euro kwijt voor een LP en dat is vrij prijzig als je het vergelijkt met een CD`tje van 14 euro met 20 songs. Maar je moet wat over hebben voor je hobby😉

    • Marnick permalink
      augustus 27, 2009 9:10 pm

      “Ik ben zo’n persoon en ik kan je vertellen dat de nieuwe platen die uitkomen, die kosten echt geen 20 euro hoor! Je bent zo’n 8 a 9 euro kwijt voor een LP en dat is vrij prijzig als je het vergelijkt met een CD’tje van 14 euro met 20 songs.”

      Saillant detail: 8 a 9 euro betaal je voor 12″, 10″ of 7″ singles, niet voor LP’s en zeker niet voor nieuwe. Had het ook graag anders gezien maar het is eenmaal zo.

  2. Dave permalink
    mei 14, 2009 11:28 am

    Goed stuk, aleen heb ik juist hele positieve ervaringen met, laten we zeggen, een 20-tal bestellingen bij FRS.nl. DVD’s of Blu-rays werden direct de volgende dag bezorgd.

    Ik kijk niet naar een kleur van een website, maar de productinformatie die het aanbiedt. En deze is bij FRS.nl “uitmuntend” te noemen als je die vergelijkt met de concurrentie.

    Waarom? Als je een DVD of Blu-ray besteld dan weet je dat er meerdere versies van in omloop zijn. Verschillende regio’s, verschillende uitvoeringen m.b.t. geluidskwaliteit, ondertiteling, enz. Als je via een online shop koopt, dan zie je bij de meeste sites dat die exacte informatie over subtitles, sound tracks ontbreekt. Hierdoor weet je niet altijd zeker of je dan wel de juiste aankoop doet (met name via webwinkels in het buitenland of import films via Nederlandse shops).

    FRS.nl biedt deze informatie juist heel volledig, zodat je exact ziet wat je koopt. En dat is zeker een pluspunt. Zie helemaal onderaan de pagina de “Meer informatie” van het product.

    En als je slim bent kijk je voordat je koopt eerst op http://www.freerecordshop.be (België) of hetzelfde product ook daar te bestellen is, want soms is het daar ongeveer 5,- euro goedkoper nog dan op de Nederlandse site. En voor de levertermijn maakt het niets uit. Wordt waarschijnlijk gewoon ook vanuit Nederland op de post gedaan, want ook mijn bestellingen op de Belgische site waren er de volgende dag al.

    En voor de échte Blu-ray liefhebbers nog een tip! Om de goedkoopste aanbieder op het Web enigszins makkelijk te vinden, ga je naar http://www.blu-rayaanbieding.nl/. Daar vind je naast zeer uitgebreide informatie over alle beschikbare Blu-rays of ‘Binnenkort releases’, ook gelijk waar je een bepaalde Blu-ray het goedkoopste aanschaft. En dat is vaak niet in Nederland. Kan soms 10 tot 20 euro schelen per Blu-ray. En we willen niet te veel betalen, toch?

    BOL.com raad ik ten zeerste af, aangezien dat één van de duurste winkels is die er is op Internet. En waarom veel te veel betalen als het ook goedkoop kan? Daarnaast biedt BOL.com ‘slecht’ informatie over het product en is de navigatie van de site in mijn ogen belabberd. Geloof je me niet? Zoek dan maar eens vanaf de homepage naar het overzicht met alle Blu-rays. Precies, die is er niet. Je moet via een hele omweg het maar zien uit te zoeken (valt onder de categorie DVD’s en dan op de DVD pagina via een klein hyperlinkje in de linker navigatie onder Specials). Je zou haast denken dat BOL.com geen Blu-rays verkoopt.🙂

    Happy shopping!

  3. juli 7, 2009 6:01 am

    Foutieve labels hoeven niet per definitie zomaar de fout te zijn van “het systeem” of de desbetreffende organisatie. Ik heb paar weken geleden een perfecte extractie aangeleverd aan een afhandelingsbedrijfje omdat we dat zelf niet doen. Ze hadden per toeval iemand nieuw in dienst… die vermoedelijk de dochter was van johnny Walker en Bloody Marry. Bedrijfsnaam was niet afgedrukt en ook niet de voornaam van de persoon. Het ging om meer dan 10.000 exemplaren van een brochure. Gelukkig steek ik altijd 3 personen van de eigen organisatie in het bestand, waaronder mezelf. Heeft iemand ervaring met de vergoeding die je dan kan onderhandelen?

Geef een reactie

