Skip to content

Relevante direct marketing: Spam me niet, op mijn verjaardag!

juli 16, 2009

Quatorze JuilletOk, ik was jarig deze week. Op 14 juli, Quatorze Julliet, de nationale Franse feestdag ter ere van de revolutie in 1789. En ook mijn verjaardag dus. De Fransen zijn goed voor me, ze steken ’s avonds altijd prachtig vuurwerk af, en daarom was ik al meerdere malen in Franse oorden op mijn verjaardag. C’est bon!

Maar goed, dit verhaal gaat nu even niet over de immer aardige Fransen… Want wat gebeurde er deze week allemaal in mijn mailbox? Nou, euhm…best veel! Maar voordat ik een orkaan aan ‘Gefeliciteerd!’ e-mails ontving van allemaal merken/bedrijven die opeens hele goede, hartelijke vrienden bleken te zijn, kreeg ik maandag – de dag voor mijn verjaardag – iets per post.

Verjaardagskado 1 – T-Mobile kaartenhoudertmobkaartenhouder

Wat een verrassing! T-Mobile denkt aan me. Een envelop, ballonnenprint, gezellig! Ik maakte ‘m open – een beetje verbaasd want ik was op maandag nog niet jarig. Ahum. Iets van plastic, en een voorbedrukt niet-gepersonaliseerd blaadje met uitleg over het stuk plastic. Het bleek een kaartenhouder te zijn, om die stortvloed aan ansichtkaarten in de proppen die ik voor mijn verjaardag zou gaan krijgen! Pffff….dat ding stonk wel, de geur van een plastic opblaasboot, kreeg meteen zin om naar het strand te gaan….

Maar T-Mobile….ik krijg tegenwoordig haast geen ansichtkaarten meer op mijn verjaardag! Veel sms’jes, hier en daar een krabbel, en een aantal e-mails… Ik had welgeteld één ansichtkaart. Van mijn broertje, hij vindt het leuk om me te pesten met elk jaar weer een te-domme-of-hilarische ansichtkaart. Dit keer een kaart die onwaarschijnlijk veel geluid produceerde bij openen…doel bereikt. En T-Mobile? Ik was verbaasd, over deze verkwisting van plastic, papier en porto-kosten. En vooral over de te simpele aanname dat ik door mijn telecom-provider – die me onlangs nog doodleuk melde dat ik echt niet kan overstappen naar een iPhone 3GS omdat mijn lopende abo als een betonblok op mijn voeten ligt, en bedankt! – een felicitatie wil ontvangen. Niet dus. Als ik iets van T-Mobile wil ontvangen, dan is dat een leuk aanbod, of misschien een dag gratis bellen en sms’en? Leuk verjaardagskado toch?

Maar dit was nog niet alles van T-Mobile…

Verjaardagskado 2 – T-Mobile extra punten

En T-Mobile was nog niet klaar! De volgende ochtend, nu wel precies op mijn verjaardag (heel goed, database!), een sms. ‘Gefeliciteerd, omdat je jarig bent krijg je 25 extra bonuspunten’. Goh, interessant. Ik meteen inloggen op MyTMobile…en meteen naar de puntencatalogus, want misschien kon ik al wat leuks krijgen! Nou…een krijtmok kost al 575 punten. Was die niet 5 euro bij de HEMA? Even verder kijken, 10 euro korting op je factuur is 650 punten. Even omrekenen, mijn prachtige T-Mobile verjaardagskado is dus een kleine 40 eurocent waard! Wat een prachtig, prachtig, ‘wunderbar Geschenk’ van T-Mobile! Danke danke!

Over naar mijn mailbox! Naast een hele rits aan mails van sociale netwerken, recruitment bureau’s en anderen….werd mijn aandacht eventjes gevestigd op de volgende twee mails:

WehkampVerjaardagskado 3 – Wehkamp uitklapbare calculator

Wehkamp! Wehkamp? Daar heb ik nog nooit iets gekocht…misschien een keer rondgekeken? In ieder geval, een felicitatie, met mijn leeftijd erbij! Wel erg relevant, en confronterend… En guess what? Als ik iets bestel krijg ik – special omdat ik jarig ben – een uitklapbare calculator! Wow!!! Een echte uitklapbare calculator! Ik wist niet dat zoiets bestond! Wat een leuk kado zeg… Sorry, vergeef me. Beetje flauw dit. Maar met alle respect, ik heb doorgaans de beschikking over meerdere calculators in mijn directe omgeving. Op mijn iPhone, laptop, zelfs mijn DECT telefoon heeft er 1! Wehkamp, alstublieft, doe uzelf een plezier en stop onmiddelijk met dit soort onzin. Tenminste, als u in mijn geval wilt overkomen als een goede en geloofwaardige webwinkel.

Verjaardagskado 4 – Canon You Connect!Canon feliciteert

Aha. Nu wordt het interessant. Ik fotografeer al meer dan 15 jaar met Canon apparatuur. En nu een felicitatie van Canon! Benieuwd, zouden ze mij inmiddels – na 15 jaar – een beetje kennen?….

Helaas.

Laat ik eerlijk zijn, Canon stuurde me een hele vrolijke mail. Met de boodschap ‘Alles voor een complete verjaardag….inclusief de camera die je altijd al wilde’. En direct te bestellen in de webshop! Nou….de camera die ik al maanden wil is de nieuwe EOS 5D Mark II. Dat weet Canon ook wel, want ik ben Canon Professional Services member. Heb een mooi pasje, en krijg een prachtig Canon Pro Magazine thuis. Maar goed, even rondkijken in de webshop – wist overigens niet dat ze die hadden/hebben. Snel doorklikken naar de sectie ‘digitale camera’s’. En wat zien ik? Alleen maar van die kleine vakantiecamera’tjes, Ixusjes en Powershots. Maar mijn droomcamera, de 5D Mark II, nergens!, maar dan ook nergens te bekennen! Dat is toch jammer, na 15 jaar innige liefde en groteske visuele hoogtepunten die ik samen mijn Canon camera’s beleefde.

Aldus.

Lieve verjaardagsmarketeers….mag ik zo vrij zijn om een paar kleine adviezen aan te reiken?

  • u bent al heel attent door iemand te feliciteren en een fijne dag toe te wensen!
  • als u iets geeft, geef dan iets wat de jarige ook echt waardeert, u geeft uw vrienden toch ook niet iets onbenulligs?
  • probeer de verjaardagsboodschap niet te misbruiken als een slinkse conversietruc – u schaadt uw eigen imago meer dan u denkt…
  • hou er daarbij ook rekening mee dat niet iedereen enthousiast is over het concept ‘verjaardag’.

Een fijne verjaardag toegewenst!

/Marco Ophof

2 reacties leave one →
  1. dennis permalink
    juli 16, 2009 1:59 pm

    Leuk stuk, herkenbaar ook!
    Rode draad mijn inziens is de decentralisatie van klantdata binnen een organisatie. Marketeers doen verrijkingscampagnes om zo beter hun eigen targets te kunnen realiseren. Daar worden ze ook op afgerekend. Het grote bedrijfsbelang, 1 centraal klantbeeld, wordt dan vaak vergeten…

  2. tibi permalink
    februari 4, 2010 9:54 am

    en toch… je hebt naar 2 webwinkels gekeken.

Geef een reactie

