Skip to content

iPad, revolutie in e-marketing?

februari 1, 2010

Het is u waarschijnlijk niet ontgaan. Afgelopen week stond de wereld een beetje op z’n kop. Apple introduceerde z’n langverwachte tablet, de iPad.
Sinds mei 2001 heeft Apple de gemoederen beziggehouden omtrent de tablet. De eerst patent aanvragen doken op waarbij duidelijk werd dat Apple bezig was met een full-sized tablet computer met touchscreen. Inmiddels weten we dat Apple voor een andere weg heeft gekozen.

Apple heeft een device ontwikkeld dat tussen de iPhone / iPod Touch en de MacBook in zit. Tijdens de introductie werd met deze insteek begonnen, om duidelijk te maken  wat dit device zou moeten zijn en moeten kunnen. En dat is dus niet wat het merendeel van de Apple fans voor ogen had. Die zagen liever een MacBook in tablet vorm, met alle functionaliteiten van dien. Er werd gevallen over het feit dat er niet mee gebeld kan worden, dat er geen Flash support is en dat de iPad geen camera heeft. Nu valt hier iets voor te zeggen, echter, Apple is bij aanvang van de presentatie duidelijk geweest over wat voor device dit is en duikt hiermee een nieuwe, onontwikkelde niche in. Dat Apple hiermee een nieuw succes heeft geïntroduceerd mag wel duidelijk zijn. Surfen op de bank met een groter scherm, email lezen, presentaties maken en afspelen, boeken lezen, media speler en applicaties gebruiken.

Apple pakt het slim aan. De iPad is backwards compatibel met tot op heden ontwikkelde applicaties en tilt de kennis vergaard met de ontwikkeling van de iPod en iPhone naar een hoger plan. De iPad is misschien wel een soort van ‘missing link’ in de evolutie van mobile devices.

Revolutie in e-marketing?

Dat is dus de vraag. In eerste instantie zag ik persoonlijk niet zoveel in de iPad, maar na een paar dagen ‘bezinning’ werd het mij duidelijk. De iPad gaat een revolutie teweeg brengen zoals de iPhone dat in de mobile telecom wereld die heeft veroorzaakt. Waarom? Omdat de iPad een hele nieuwe wereld opent voor e-marketiers. Ik laat hier even e-mail weg. Dat heeft een reden. Ik denk dat e-mail voor de iPad niet de major uitingsvorm is. E-mail lezen, ja. E-mail schrijven, nee. De presentatie video’s en beeldmateriaal laten weliswaar een groot toetsenbord zien, waarop met twee handen te typen is. Het lijkt mij echter niet praktisch om een uitgebreide e-mail te typen, terwijl het apparaat op je schoot ligt. De iPad zal wel gebruikt worden om e-mail te lezen, ja want al zittend op de bank heb je alles onder handbereik. Maar mail kun je ook op je traditionele computer lezen, of op je iPhone. De unique selling point van iPad ligt op een ander niveau.

Ga ervan uit dat de iPad een e-book is. Bedenk dat de iPad gebruik maakt van Apps. Probeer de iPad eens in het licht te zien van oude marketing uitingsvormen, folders en catalogi. Bedenk daarbij de extra mogelijkheden van verbinding met internet en de mogelijkheid om op verbluffende wijze rich content(beeld & geluid) aan te kunnen bieden. Daar ligt de kracht van iPad. De ‘mensch’ heeft wellicht hang naar het traditionele. Probeer dat eens te verbinden met nieuwe technologie en hebt geheid een hit.

Om een voorbeeld te noemen: applicatie met een wekelijkse folder. Elke maandag krijg je een melding dat de applicatie geupdate kan worden voor de nieuwe week folder. Informatie over artikelen kan in de folder verrijkt worden met filmpjes, 360graden view, reviews. En vanuit de folder kan er online besteld worden. Revolutionair of niet?!



No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: