Skip to content

Aswolk communicatie

april 26, 2010

Vorige week spuwde een vulkaan op IJsland haar lava en as het Europese luchtruim in. Vier werkdagen later druppelen de eerste aswolk gerelateerde e-mails mijn inbox binnen. Vermoedelijk het begin van een ware hausse aan ‘event driven marketing ’ dat nog zal losbarsten. Juist in dit soort onverwachte situaties is het interessant om eens te kijken hoe verschillende partijen inspelen op de actualiteit. Mijn observaties uit het veld:

Transavia

Transavia  komt met een ongepersonaliseerde informatieve nieuwsbrief. Het nieuws is erg generiek en gaat niet veel dieper dan de informatie die ik ook op nu.nl kan terug vinden. Slechts één hyperlink verwijst naar een FAQ pagina. Deze pagina wordt blijkbaar ook aan de Deense, Franse en Engelstalige abonnees aangeboden, want alle talen zijn hier terug te vinden. Transavia belooft iedereen met een reservering een persoonlijke e-mail update te sturen. Hopelijk is deze mail wel gepersonaliseerd en bevat het relevante tips zoals alternatieve reisopties en refunding mogelijkheden. Of is het een poging om het Call Centre te ontlasten? Leuk detail; Google serveert een advertentie van concurrent KLM in Gmail met de tekst ‘Vlieg zonder zorgen’. Vlieg met KLM biedt u alle comfort en gemak.

KLM

Ok, dus KLM heeft haar adword teksten nog niet aangepast. Maar klantgericht zijn ze wel. Zo wordt de KLM twitter  als extra kanaal ingezet om  je vlucht om te boeken. Een logische simpele en effectieve oplossing.

Colombus Reismagazine

Een van mijn favorieten. Steekt redactioneel goed in elkaar en bevat steevast een bijzonder reisfilmpje . Deze week: De top 10 lijst met Bijzondere Vulkanen. Gestrande reizigers zitten niet op zo een artikel te wachten. Maar alle andere nieuwsbrief abonnees willen graag meer weten over dit spectaculaire natuurverschijnsel. (NB: wederom dezelfde KLM ad, KLM is geld aan het verbranden :-))

Lonely Planet

Lonely Planet geeft tijdelijk gratis city guides van enkele Europese bestemmingen weg om het leed van gestrande reizigers te verzachten. Lonely Planet kiest niet voor e-mail, maar voor een persbericht. Een geweldig sympathieke actie. Geen wonder dat het PC World het bericht plaatst op hun site.

Wat kunnen we hiervan leren?

  1. Nooit meer de put dempen als het schaap al is verdronken. Bedenk van tevoren welke calamiteiten of events zich redelijkerwijs kunnen voordoen  (IJsland heeft een rijke historie aan vulkaanuitbarstingen  en wat de impact is op je business en je klanten.
  2. Zorg ervoor dat er materiaal (bijv. calamiteiten e-mail templates) op de plank hebt liggen. Hiermee koop je tijd. Tijd die je nodig hebt om de logica en juiste tone of voice van je communicatie / actie uit te denken. Je verkort hiermee ook nog eens je responstijd, waardoor je de concurrentie voor bent.
  3. Verplaats je in de klant. Hoe kan ik mijn klant het beste helpen? Waar heeft jij behoefte aan. Dat zou de eerste gedachte van elke marketeer moeten zijn in dergelijke situaties. Zonder inlevingsvermogen bem je nergens.
  4. Maak van de nood een deugd. Probeer een verveleden gebeurtenis om te zetten in een positieve ervaring. Bijvoorbeeld door een extra service aan te bieden(Loney Planet) of door je te onderscheiden op inventiviteit of creativiteit (Columbus).

Het zijn geen opzienbarend nieuwe tips, maar hopelijk openen deze voorbeelden de ogen van sommige marketeers.  Wellicht binnenkort een herkansing als Katla uitbarst?

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: