Skip to content

Microsoft lanceert nieuwe versie van Hotmail die belangrijke implicaties kan hebben voor marketeers

juni 15, 2010

De hoofddoelstelling van deze release is het bestrijden van ‘troep’ in de inbox, waarmee ze hoofdzakelijk “Greymail” – marketing gerelateerde e-mailuitingen die niet als Spam wordt aangemerkt – bedoelen. Microsoft wil gebruikers graag de helpende hand bieden hier iets aan te doen.

De grootste veranderingen zijn op het gebied van de prioritering van ontvangen berichten en zijn er features toegevoegd die ook te vinden zijn in een recente verbetering bij Yahoo (bijvoorbeeld het filteren van gekregen e-mail op contacten of Yahoo-connecties en een ‘social-tab’: een overzicht van e-mail en status updates van je sociale netwerken). Dit doet Microsoft door eerst e-mail te laten verschijnen in de inbox die door gebruikers als belangrijk zijn geïndexeerd: bijvoorbeeld van familie en vrienden, of (status)updates van sociale netwerken.

Hotmail bereikt dit doormiddel van 5 nieuwe features:

  1. Hotmail Highlights: dit is de eerste pagina die je ziet na het aanmelden, in plaats van de inbox. De pagina geeft een aantal opties: van contacten, social updates, gemarkeerde en komende evenementen.   Er is geen categorie ‘speciale aanbiedingen’ of iets dergelijks waardoor commerciële berichten gemarkeerd kunnen worden.
  2. Gefilterde views in de inbox: met deze functie kan de inbox gefilterd worden op drie categorieën: contacten, social updates en ‘Van’ groepen.
  3. Quick views: nog een filter feature waardoor de gebruiker enkel berichten ziet die zijn gemarkeerd, die foto’s bevatten, die attachments hebben of shipping updates bevatten. Deze laatste is een samenwerking met pakket verzenders, zoals USPS, die deel uitmaken van de Active Views trial, waarover later meer.
  4. Verbeterde user-level filtering: deze optie biedt nog meer filter mogelijkheden voor de gebruiker. Microsoft geeft als voorbeeld een notificatie die aangeeft om een e-mailabonnement op te zeggen, als deze vaak ongelezen wordt weggegooid.
  5. Sweep: Waarschijnlijk de meest besproken nieuwe feature. Deze feature geeft de mogelijkheid om e-mail van een bepaalde verzender permanent te verwijderen (“permadelete”), of om bepaalde e-mail naar een specifieke folder te verwijzen. Iedereen met een “nog te lezen” folder weet dat deze e-mail vaak in het luchtledige blijft hangen. Alhoewel het mogelijk is dat er ontvangers zijn die zo commerciele e-mails verzamelen, en later als ze in een ‘spending mood’ zijn, deze nog eens doornemen.

Deze nieuwe release zal ook een nieuwe feature bevatten die Active View heet. Voor bedrijven die een goede e-mail interactie kunnen aanbieden, heeft Microsoft mooie functionaliteiten toegevoegd: een partner platform die verzenders de mogelijkheid biedt webfunctionaliteiten toe te voegen aan e-mail. Voorbeelden: foto’s bekijken van Flickr, video bekijken van Youtube, uitnodigingen krijgen van LinkedIn en track and trace details van USPS. Bedoeling van dit partner platform zal zijn dat ontvangers direct vanuit de inbox transacties kunnen doen.

Een andere feature is Trusted Senders en is bedoeld om ontvangers te behoeden voor phishing aanvallen. Microsoft heeft 100 vaak voor phishing gebruikte verzenders geïdentificeerd en zal voor deze zenders een Trusted icoon voor het verzendadres zetten. Uitgebreide details over deze feature zijn nog niet geheel bekend. Het is wel duidelijk dat deze feature gedreven wordt door authentificatie en verzendgeschiedenis. Wanneer en hoe Microsoft deze feature verder gaat uitrollen is onduidelijk.

Wat is de impact van dit alles op marketeers? Deze nieuwe features breken met de vertrouwde “last in, on top” inbox. Gepersonaliseerde e-mails en een aantal geselecteerde massa e-mails zullen prioriteit krijgen in de inbox. En Microsoft gaat nog een stap verder door de ontvanger de mogelijkheid te bieden zich makkelijker van “onzin”, lees reclame e-mail, te ontdoen.

Tips voor de marketeer:

– Verdiep de connectie tussen e-mail en sociale netwerken en zorg ervoor dat je klanten je gaan volgen op Twitter of vriend worden op Facebook en LinkedIn. Updates van sociale netwerken zullen net zo behandeld worden als persoonlijke e-mail wat een voordeel is voor bedrijven die deze inzetten.

– Maak gebruik van pakketdiensten die gebruik kunnen maken van de track & trace update functie.

– Geef de ontvanger geen reden om je te “sweepen”. Als je al niet gebruikmaakt van segmentatie en gepersonaliseerde e-mail, dan is dit het moment.  De straf voor het versturen van saaie oninteressante e-mails kost je een verbanning naar de prullenbak.

– Het is belangrijk om na te denken over wat je nog meer kunt doen om in contact te treden met de e-mail ontvanger via zijn inbox. Begin met vooruitdenken hoe gebruik te maken van het Active Views platform.

– Zorg dat je  authentificatie op orde is. Alhoewel er nog niet veel bekend is over de Trusted Sender feature, zal er wel een geldige authentificatie noodzakelijk zijn.

E-mailprovider zijn tegenwoordig nog steeds in gevecht om de klant. Hieruit blijkt dat e-mail nog steeds als een sterk medium wordt gezien. Velen van ons spenderen een hoop tijd met e-mail voor werk, netwerken en het consumeren van media. Dit gevecht om de ‘inbox-of-choice’ heeft dus grote implicaties voor bedrijven die e-mail voor marketing doeleinden gebruiken en zelfs op transactioneel gebied.

One Comment leave one →
  1. juli 24, 2010 11:59 am

    Ik weet niet of ik het zelf zo handig zou vinden als mijn email niet meer chronologisch georderd zou staan, maar dat terzijde.

    Leuke, handige tips! Ikzelf geloof ook dat een Social Media strategie doorgaans steeds belangrijker wordt voor bedrijven.

    groeten,

    Stijn Driessen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: