Skip to content

Het jaar van 11.

december 27, 2010

2011. Een gek getal. En dat is niet gek, want 11 wordt vaak omschreven als het getal van de dwaas, van de gek. Denk aan carnaval, waar de fameuze Raad van Elf voor het eerst vergadert op 11-11 om 11:11. Zelfs de kreet Alaaf! dankt – volgens een zekere overlevering – zijn naam aan dit gekke getal.

Zou 2011 dan ook een gek online marketing jaar gaan`worden? Mogelijk wel, want we zitten middenin een aantal – zeer interessante – verschuivingen.

Bij deze, de knotsgekke top 11 online trends voor 2011. En wat jij er als e-mailmarketeer mee moet….

5 algemene ‘digitale’ trends:

1/TABLET REVOLUTIE

Ok. Er zijn dus meer dan 10 miljoen iPads verkocht sinds april 2010. Wereldwijd, dat wel. Inschattingen voor NL lopen uiteen van 250.000 tot 350.000 iPads. Gartner voorspelt dat in 2013 een slordige 35% van alle huishoudens (in de VS) een tablet aanwezig zal zijn. Of anders gezegd, de tablet is de nieuwe pc, en wordt zelfs veel in bed gebruikt…

Ben jij in 2011 tablet-ready?


2/FACEBOOK ‘TAKE-OVER’

Als online marketeer heb je dit jaar natuurlijk de geweldige film The Social Network gezien. En geleerd dat succes in het oog voor het kleine doch wezenlijke detail zit. Facebook is op dit moment een slordige 50 miljard dollar waard. En dat is niet slecht voor een smoelenboekwebsite. In 2011 veegt Facebook de vloer aan met Hyves in Nederland

Heb jij al een Facebook-strategie?


3/ECO EVERYWHERE!

Eco is niet meer een trend. Het is een onderdeel van ons leven geworden. Iedereen verwacht van een bedrijf dat duurzaamheid zichtbaar verankerd is in de organisatie. En dat je je inspanningen hiervoor tevens duidelijk communiceert, tenminste aan je eigen klanten.

Denk dus eens na. Wat stuur je allemaal per post, zeg maar, op gedrukte papier gemaakt van bomen? En kan je dat niet handiger doen? Via digitale kanalen?
Genoeg kansen in 2011 om het beter en duurzamer te doen. Begin!


4/CONTENT IS KING

We zagen het al aankomen, maar nu zien we dat oorspronkelijke content een voorwaarde is om doorlopende dialogen met je klanten draaiend te houden. In dit treffende artikel van eMarketer ook wel tastbaar aangeduid als ‘magnetic content’. En waar hebben het dan over? Denk aan een Youtube-video, een klevende online game, een leuke Facebook page of misschien wel een waardevolle app.

Ben jij in staat om magnetische content te genereren?


5/SOCIAL SHOPPING

Meteen ‘hooked’, toen ik zag hoe Amazon.com de integratie met Facebook in haar eerste beta heeft gerealiseerd. Ik zou zeggen, probeer het uit en aanschouw de wereld van Social Shopping. Op je persoonlijke Amazon.com pagina zie je welke vrienden als eerste jarig zijn, en Amazon geeft je, als je wilt, kadosuggesties op basis van de interesses en voorkeuren van je vrienden. Simpel, geniaal, leuk.


En 6 e-mailtrends!

6/’LESS IS MORE?’

Ok. Iets heel anders. Over e-mail nu. Je hebt een e-mailbase met een boel adressen. En elke zoveel weken of maanden stuur je een nieuwsbrief. Prima. Maar vraag je je elke keer wel af of de betreffende nieuwsbrief voor iedereen in je base interessant is? Doe het ‘voor de grap’ een keer anders (lees: alleen sturen naar de groep waarvoor de content relevant is) , en je ziet meteen – mits je segmentatie goed is natuurlijk – aanzienlijk hogere e-mail open & click ratio’s. Simpel toch?


7/VAN PERMISSIE NAAR TRANSPARANTIE

De  gemiddelde mailbox is vaak overvol, en ontvangers in veel gevallen weten niet eens meer waarom ze een betreffende mail krijgen. En soms ook niet eens hoe ze er vanaf moeten komen….
Ons advies voor 2011 is daarom dat je naast het vragen van permissie (de opt-in) ook voor transparantie kiest inzake:

– wat je gaat sturen;
– waarom (doel van je communicatie);
– en hoe vaak je dit gaat doen.


8/SWYN

Als het goed is vraag je ergens volgend jaar aan de RapidSugar projectmanager of de ‘EsWeeJayEn’ ook in de mail geplaatst is…. SWYN staat voor ‘share with your network’ en is inmiddels tot standaard verheven in de USA, een kwart van de online retailers heeft deze links naar onder andere Facebook en Twitter geïntegreerd in haar campagnes. En zo rond 2011 zal dit zeker 50% zijn.


9/DE INACTIEVEN
Je weet dat ze er zijn. Onbewust negeer je ze, want ze maken je cijfers mooier, tenminste sommige cijfers. Maar je inactieven zijn aan het groeien, en je vraagt je steeds meer af hoe je ze weer actief krijgt. Misschien moet je ze even ‘apart zetten’. En kijken waar ze vandaan komen, wie ze zijn, en sinds wanneer ze al niets meer doen. Als je dat weet kan je vervolgens gaan testen. Benader een selectieve groep inactieven met een waardevolle boodschap, of een oorspronkelijke vraag. Misschien zijn ze dan minder inactief dan gedacht…


10/MIJN KANAAL

Heerlijke tijden voor de klant, de consument. Transparantie en openheid is tot de grootste waarde verheven (denk bijvoorbeeld aan WikiLeaks), en je klant heeft mogelijkheden om zelf de kanalen te dirigeren.
Zo kan ik bijvoorbeeld kiezen om saldo-updates via SMS te ontvangen, e-mailings voor beursinformatie en aandelenupdates en de Facebook pagina te bezoeken voor promotionele acties.


11/SMS EN HET NIEUWE E-MAILEN

SMS leeft nog. En het interessante is dat dit kanaal inmiddels veel intiemer en persoonlijker is dan e-mail. Kijk maar eens naar deze aardige infografiek.
RapidSugar denkt graag met je mee over een waardevolle combinatie van e-mail en sms!


Een heel mooi 2011 toegewenst!


No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: